Vietnieciskā izpirkšana
Biblisko mācību par Kristus paveikto visu cilvēku pestīšanu Baznīcas terminologijā dēvē par Viņa vietniecisko gandarīšanu jeb vietniecisko salidzināšanu.
Rakstos tiek lietoti šādi šī termina sinonīmi: izpirkums, izlīgums (1.Jņ.2:2; Rom.3:25); salīdzināšana (Rom.5:10; 2.Kor.5:18); izpirkšana (Ef.1:7; Kol.1:14); atpirkšanas maksa (Mt.20:28), kuri visi pasludina, ka Kristus veiktā izpirkšana notika, samaksājot par izpērkamajiem adekvātu izpirkšanas maksu.
Pats termins vietnieciskā gandarīšana tiek lietots, lai izteiktu šādas patiesības:
- Dievs, saskaņā, ar savu pilnīgo taisnību (likumdevēja, normatīvā taisniba), pieprasa visu cilvēku pilnīgu paklausību savam likumam un piedraud ar savām dusmām (atriebjošā taisnība) visiem, kuri to nepilda (Gal.3:10);
- Kristus ar savu pilnigo (pasīvo un aktīvo) paklausību ir cilvēka vietā apmierinājis dievišķās Bauslības prasibas (Gal.4:4-5; 3:13; 1.Pēt.3:18), tādējādi pārvēršot Dieva dusmas žēlastībā, jeb labvēlībā, (Rom.5:10);
- pateicoties Kristus gandarišanai, visi cilvēki tika salīdzināti ar Dievu (2.Kor.5:18-21), tātad Dievs vairs nedusmojas uz grēciniekiem un vairs nepieskaita viņiem to pārkāpumus, bet ir žēlīgi piedevis visus viņu grēkus (Rom.5:10, 18-19).
Konkordijas formulā ši mierinājuma pilnā mācība tiek uzsvērta šādi:
Tā kā, saskaņā ar augstāk minēto, tā ir.. visas personas paklausība, tad tā ir pilnīgs cilvēces gandarījums un izpirkums, ar kura palīdzību ir tikusi apmierināta Dieva mūžigā, nemainigā, Bauslibā atklātā taisniba, kura tādējādi ir kluvusi par mūsu taisnību, kura ir pietiekama Dieva priekšā un ir atklāta Evaņgēlijā un kurā balstās ticiba Dieva priekšā, ko Dievs pieskaita ticibai, kā ir rakstits Rom.5:19; 1.Jņ.1:7; Hab.2:4; Rom.1:17.
Līdzīgi arī Apoloģijā:
Bauslība nolād visus cilvēkus, taču Kristus, būdams bez grēka un uzņemdamies grēka sodu, mūsu dēļ padarīts par upuri, ir atcēlis šīs Bauslības tiesibas apsūdzēt un nolādēt tos, kuri Viņam tic, jo Viņš pats ir izpirkšanas maksa par viņiem un Viņa dēļ viņi tiek uzskatīti par taisniem. Bet, tā kā, viņi tiek uzskatīti par taisniem, tad Bauslība nevar viņus apsūdzēt vai nolādēt, lai arī patiesibā viņi Bauslību nav piepildijuši.
Ieskaties