Skip to content
14. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

140. Kā mums, pakļautiem mantotajam iedzimtajam grēkam, izbēgt no mūžīgas pazudināšanas?

  • Sākums
  • Godības teoloģija un krusta teoloģija
  • e-refleksijas

Godības teoloģija un krusta teoloģija

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

“Ne tas pamatoti tiek godāts par teologu, kurš apgalvo, ka Dieva neredzamā būtne ar prātu tiek saskatīta radībā (Rom.1:20), bet gan drīzāk tas, kurš, raugoties atskatā (2.Moz.33:23), caur ciešanām un krustu gūst atziņu par Dievu. Godības teologs slikto apzīmē par labu un labo par sliktu. Krusta teologs apzīmē lietas tā, kādas tās ir.”

godības teoloģija un krusta teoloģija

Šīs tēzes, kurās atšķirta godība un krusts, satur Lutera 1518.gada “Heidelbergas disputs”, un tas ir disputs ar valdošo sholastisko, taču šai asajai kritikai ir lieta nozīme mūsdienām. Jo tā vēršas pret teoloģiju, kurā netiek iztirzāts krusts un Jēzus Kristus augšāmcelšanās, bet gan kristiešu rīcība un izturēšanās. Jēzus Kristus darbs tiek nomākts aizstāts ar kristiešu darbiem.

Bet cik tālu šeit galu galā tiek samainīts tieši labais un sliktais, kur taču notiek tiekšanās pēc labā? Kā gan tikai krusta teoloģija aptver šīs pasaules īstenību, kamēr viss pārējais ieslīgst ilūzijās?

Atbilde uz šo jautājumu aptver visas iepriekšējās atšķirības. Godības teoloģijā Kristus galu galā ir pilnīgi lieks, tajā Viņš varbūt ir vienīgi vēsturiska atcere, bet ne krustā sistais un augšā cēlies Kungs, kura otru atnākšanu, tai tiesātu dzīvos un mirušos, mēs gaidām. Tā vietā tiek gaidīts, ka kristieši izlabos pasauli un ieviesīs tajā labo un taisnīgo. Godības teoloģija pamatos ir tas, ko šodien dēvē un pārstāv kā labklājības teoloģiju.

Bet krusta teoloģija saskata Kristus krustā un augšāmcelšanās notikumā, ka šī pasaule ir grēka, nāves un velna varā neizbēgami kritusi un to savaņģota. Tā pati saviem spēkiem nav spējīga atbrīvoties. Arī tur un tieši tur, kur cilvēki grib labo, tie atrodas nelabā varā, vai, kā to formulējis filosofs Kārlis Popers:

“Mēģinājumi radīt paradīzi zemes virsū ir vienmēr radījuši elli.”

Luters to Heidelbergas disputs 3.tēzē formulē asāk un noteikti arī mūsu labo gribu aizskarošāk, kura tomēr arī atrodas ļaunā varā un kura sevi labprātāk nostāda Dieva vietā un pati grib būt noteicēja par labo un ļauno:

“Cilvēku darbi var gan šķist spoži un labi; drīzāk var gan būt, ka tie ir grēki, kas ved nāvē” (nāves grēki).

Kā saka pats Luters, visas šīs atšķirības nevar saprast vai izmantot. Var tikai norādīt uz to, ko Svētais Gars ar vārdu un sakramentu ne vien māca, bet arī ierosina. Tas visnotaļ ir jāatzīst un jāatšķir Dieva vārdam piesaistītās un balstītās ticības labad.

Tēmas: cilvēka darbi Dieva darbs godības teoloģija godības teologs Heidelbergas disputs Jēzus Kristus darbs Kārlis Popers kristiešu darbi krusta teoloģija krusta teologs labklājības teoloģija Mārtiņš Luters

Continue Reading

« Dažas problēmas attiecībā uz tiesas spriedumiem
Cilvēks kā valdnieks pār dzīvo radību »
                       

Ieskaties

Kam ir senāka mācība - Romas katoļiem vai luterāņiem?
No zemes saujas
Dievs ir atklājis dažus nākotnes aspektus
Sagatavošanās laulībai

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību
    • e-apceres

    Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību

  • Interesants video no bijušā mācītāja Interesants video no bijušā mācītāja
    • e-video

    Interesants video no bijušā mācītāja

  • Vēlmes, ko nevar apmierināt Vēlmes, ko nevar apmierināt
    • e-raksti

    Vēlmes, ko nevar apmierināt

  • Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību
    • e-refleksijas

    Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību

  • Dieva realitāte Kristū Dieva realitāte Kristū
    • e-refleksijas

    Dieva realitāte Kristū

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Teoloģiskais spriedums
  • Mīlestība pret teoloģiju
  • Atziņa – teoloģija – ticība
  • Kad teoloģija pārtop par tehnoloģiju
  • Kristīgā reliģija un kristīgā teoloģija
  • Koks nes labus augļus
  • Par terminiem “īsta ticība” un “dzīva ticība”

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Maskētais priesteris

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025