Atskats uz apustuļu dzīves beidzamajiem mirkļiem
Tāpēc ka netaisnība ies vairumā, mīlestība daudzos izdzisīs; …daudzi apgrēcināsies un viens otru nodos, un viens otru nīdīs; …daudzi viltus pravieši celsies, un tie daudzus pievils. Jūs būsit visu ienīsti; …jūs būsit visu tautu ienīsti Mana Vārda dēļ. Bet, kas pastāv līdz galam, tas tiks izglābts (Mt.10. un 22.nod.).
Šī ir savāda vēsts no Dieva. Tas ir Jēzus teiktais apustuļiem. Kristus mācekļi to pierakstīja un caur ticīgo paaudzēm iznesa līdz mums. Pavisam īss atskats uz apustuļu dzīves beidzamajiem mirkļiem ļauj mums aptvert gaisotni, kāda virmoja ap šiem kristīgajiem martīriem, jeb asins lieciniekiem:
Apustulis | Nāve kādā miris |
1. Matejs (muitnieks pirms Jēzus viņu aicina sekot. Mateja evaņģēlija teksts izmantots šā raksta ievadā) | Miris martīra nāvē Etiopijā. Nogalināts ar zobenu. |
2. Marks (Jānis, ar pievārdu Marks, Barnabas brāļa Pētera un Marijas dēls. Pāvila cietuma biedrs no izredzētās draudzes Bābelē) | Nogalināts Aleksandrijā Ēģptē. Vilkts aiz zirgiem cauri pilsētas ielām līdz nāvei. |
3. Lūks (Pāvila darba biedrs, ārsts Lūka). | Pakārts Grieķijā par nemitīgu sludināšanu tiem, kas iet pazušanā. |
4. Bērtulis (Bartolomejs ar pievārdu Nataniēls bija misionārs Āzijā un liecināja par Jēzu mūsdienu Turcijas teritorijā). | Sists ar pātagu līdz nāvei par sludināšanu Armēnijā. |
5. Pēteris (Sīmanis, Jāņa dēls no Betsaidas saukts Kēfa tulkojumā klints – petra – Pēteris). | Miris pie krusta. Atsaucoties uz iebildumiem par savu necienību mirt tā pat kā Jēzus, Pēteri mocītāji pienaglojuši X veidā un ar kājām augšpusē. |
6. Andrejs (Sīmaņa / Pētera brālis. Viens no diviem Jāņa-kristītāja mācekļiem, kuri pirmie sāka Jēzum sekot). | Miris pie krusta Grieķijā, Patras pilsētā. Ceļā uz moku rīku viņš sveicis savus sekotājus ar vārdiem, ka sen jau vēlējies un gaidījis šo laimīgo brīdi, jo pats Kristus (ar savu ķermeni) iepriekš krustu iesvētījis. Viņu mocītāji piesējuši X veidā ar virvēm, lai mocības paildzinātu. Andrejs no krusta sludinājis divas dienas, līdz viņa dzīvība izdzisusi. |
7. Jānis (Cebedeja dēls. Otrs no pirmajiem diviem sekotājiem un Jēzus mīļākais māceklis). | Iemests verdošā eļļā Romā kristiešu vajāšanu laikā. Brīnumainā kārtā atgriezts no nāves. Izsūtīts trimdā uz Patmosu, kur sarakstījis Atklāsmes grāmatu. Pēc atbrīvošanas kalpojis kā bīskaps Edesā (mūsdienu Turcijā). Vienīgais no apustuļiem kurš sagaidīja vecumdienas un nomira mierā. |
8. Jēkabs (Cebedeja dēls. Pēc brāļa Jāņa liecības sācis sekošanu Jēzum). | Nocirsta galva Romā. Virsnieks, kas viņu apsargāja ar izbrīnu vērojis Jēkaba ticības apliecību tiesas priekšā. Pēc tam virsnieks devies līdzi Jēkabam uz soda izpildes vietu. Romiešu virsnieks pazemojies ceļos līdzās Jēkabam un pieņēmis kristīgo ticību un līdzejošās sekas – arī viņam nocirsta galva. |
9. Toms (saukts dvīnis zināms arī kā “neticīgais Toms” kuram vajadzēja praktiskus pierādījumus, līdz augšāmceltais Jēzus viņam personīgi atklājās). | Nodurts ar šķēpu Indijā vienā no misijas braucieniem, ar mērķi izveidot Baznīcu blakus kontinentā. |
10. Jēkabs (Alfeja dēls). | Nomests no Jeruzālemes tempļa virsotnes (augstums vairāk kā 100 pēdas, dienvidaustrumu pusē, tajā pašā vietā, kur Jēzu bija kārdinājis sātans). Kritienā izdzīvojis, tāpēc ar nūjām sists līdz nāvei, jo atteicies noliegt ticību Kristum. |
11. Matīss (apustulis, kurš tika izraudzīts nodevēja Iskariota vietā). | Nomētāts ar akmeņiem un pēc tam līķis apgānīts, nocērtot galvu. |
12. Pāvils (jūds, tarsietis no Kilikijas, Romas pilsonis Sauls, kurš līdz aklumam kristiešus vajājis. Caur kristīgo draudzi redzi atguvis un pie ticības nācis daudz paveicis Evaņģēlija labā). | Nocirsta galva Romā 67.gadā. Pirms tam spīdzināts cietumā. No ieslodzījuma vietas, kur viņš ilgstoši atradās, Pāvils paspēja sarakstīt un nosūtīt daudz vēstules, draudzēm visā Romas impērijā. Šie raksti veido lielu daļu Jaunās Derības. |
Mūsdienu lasītājs varētu spriest, ka tās šausmas ar ko apustuļi un pirmie mācekļi ticības dēļ saskārās savos laikos, bija tāpēc ka pasaule bija daudz ļaunāka. Var jau būt ka tā, taču tam var būt arī cits skaidrojums. Varbūt pasaule ar kristietību samierinās, jo kādam to izdevies modificēt, tā lai šī iederās starp citām pasaules reliģijām? Ja zinām, ka cilvēka daba nemainās pati no sevis (esam ļauni no mazām dienām) un mūsdienās kristietībai atvēlēta vairs tikai formāla vai simboliska nozīme… Tas liek aizdomāties piemēram par to, cik godīgi patiesībā ir visi tie kristieši, kuri grib būt visu mīlēti? Vai tā bija cita mācība, kuras dēļ apustuļiem lika aizvērties? Varbūt pasaules varenie vienkārši saprata, ka zaudē kontroli pār “stabilo” pasaules kārtību, kura “baro” tās shēmotājus un kontrolierus?Vai tad bija cits Jēzus, kuru šie nokāva, jo negribēja atteikties no savām pilnvarām?
Izlasi un pārdomā stāstu par Stefanu un Saulu:
-
Stefans, vīrs ar labu slavu, Svētā Gara un gudrības pilns. Viens no septiņiem izraudzītajiem, kam divpadsmit apustuļi uzticēja pienākumu kalpot pie galda. Stefans, pilns ticības un spēka, darīja brīnumus un lielas zīmes tautā (Ap. d. 6:8). Jūdu augstākā tiesa – Sinedrijs tā vietā, lai atspēkotu nepatiesi celtās apsūdzības pret Stefanu, skaļā balsī brēkdami izgrūda viņu no pilsētas un nomētāja akmeņiem. Daudz romiešu uz to noskatījās kā izrādi (to skaitā arī kāds jauneklis Sauls – tarsietis no Kilikijas). Stefana drēbes tika nomestas Saulam tieši pie kājām un viņam patika, ka tieši viņam bija uzticēts tās sargāt.
Stefans sauca un sacīja: “Kungs Jēzu, pieņem manu garu.” Un, ceļos nometies, viņš sauca skaļā balsī: “Kungs, nepielīdzini tiem šo grēku!” To sacījis, viņš aizmiga. Dievbijīgi vīri Stefanu apglabāja un viņu gauži apraudāja. Taču Saulam Stefana nāve bija pa prātam. Sauls tajā brīdī pat iedomāties nevarēja, ka viņš, kut kad nākotnē pats mirs martīra nāvē. Ka aptuveni trīsdesmit gadus vēlāk viņu sauks par Pāvilu un viņš pats tiks tiesāts kā Kristus liecinieks. Tajā laikā viņš nezināja un nevarēja zināt Dieva plānu, ka viņš tiks aicināts kā daudz jaunu draudžu veidotājs, ka viņa vārdu pieminēs vēl pēc gadu tūkstošiem un ka caur viņa vēstulēm daudzi pie Kristīgās ticības nāks. Tai laikā viņš bija Romas pilsonis, lai arī pēc tautības jūds, un viņš pilnībā atbalstīja to, ka šis sektants bija nāvi pelnījis.
Mūsdienu “stabilā” pasaules kārtība tikai niansēs atšķiras no apustuļu laika Romas. Arī tad nevienu bez likuma netiesāja. Un arī tad likuma paspārnē parazitēja tie, kuri likumus prata apiet ar līkumu. Tā pat arī šodien daudzi iemanījušies likuma vārdā gan iedzīvoties gan manipulēt, gan pakļaut. Tiem, kas sevi dēvē par kristiešiem nāktos aizdomāties gan par laikiem kuros dzīvojam, gan par savu gatavību sekot apustuļiem tajā ceļā, kuru Jēzus sagatavojis saviem izredzētajiem. Pārbaudi savu ticības mēru!
Padomā: Cik tālu tu būtu gatavs sekot mācekļiem Kristus evaņģēlija sludināšanas darbā? Tas ko runā Jēzus caur saviem apustuļiem – ,,…jūs visus ienīdīs mana vārda dēļ… ” – tas nav mainījies. Ko darīt, ja secini, ka neesi kā Pāvils?; Ko tad, ja pašlaik drīzāk esi Sauls nevis Stefans? Tas nozīmē, tikai to, ka vismaz esi godīgs/godīga pret sevi. (Izaicinājums pārbaudīt savu ticības mēru bija provokatīvs. Protams, ka neviens nav spējīgs darīt Dieva darbus, ja nav tam aicināts un nav caur Dieva svēto Garu atdzimis. Ceru, ka saprati šo pareizi).
Nedz spēja sadraudzēties, nedz spēja sanaidoties ar visiem ir tas, kas kristieti raksturo. Bet spēja paturēt mīlestību sevī pat ja tiekam ienīsti, jo… kas pastāv līdz galam, tas tiks izglābts…”(Mt.24:13)
Ieskaties