Cik mācītāju tik viedokļu
Atsaucoties uz Lutera akadēmijas sirsnīgo aicinājumu Viņa e-minence e-pāvests vakar ar prieku piedalījās Dr.Folkera Veimana [Dr.Volker Weymann von EKD] lekcijā “Kādēļ Dievs to pieļauj? Ieskats Teodicejas jautājumos.”
Ar jautājumu, kādēļ Dievs pieļauj ciešanas un citas negatīvas lietas, mums visbiežāk esot jāsaskaras tad, kad paši vai cilvēki mums līdzās piedzīvo smagus likteņa triecienus, vai arī, kad domājam par satricinošiem notikumiem, kas notiek pasaulē.
Tos pārdomājot, Dr. Veimans aicināja paskatīties uz lietām no trīs dažādām perspektīvām:
- Vai mēs dzīvojam iespējami labākajā pasaulē;
- Kā uz mums šodien runā Ījaba grāmatas vēsts;
- Jautājuma “kāpēc” dažādie aspekti.
e-minence stāstīja, ka lekciju laikā izvērtās diskusijas, kas lika secināt – cik mācītāju, tik viedokļu. “Tas nav mans izgudrojums, tā cilvēki tautā runā. Jā! Starpcitu tautā arī runā, ka LELB kļūst arvien līdzīgāka [Romas] katoļiem.” Uz šiem tautas apgalvojumiem e-pāvests iesaka palūkoties no trīs dažādām perspektīvām:
- Tauta ir pagāni, kuri neko nesaprot no baznīcas;
- Tauta apgalvo, ka LELB ir aizmirsis Konkordijas formulas Pamatdeklarācijas X artikulu;
- Tautas uzskata, ka LELB ir heterodoksa baznīca.
“Bija interesanti – ja ne tik daudz satura dēļ, cik procesa.” skaidro e-minence. Īpaši viņu iepriecināja kāda mācītāja draudzīgais sveiciens: “Prieks, ka esi vēl dzīvs!” savukārt, nedaudz apbēdināja tas, ka lekcijās netika runāts par grēku un tā sekām.
‘cik mācītāju tik viedokļu’ tā ir bēdīga konsekvence, kura savas saknes dzen mācībā, kura savukārt tiek ņemta no “garīgo autritāšu” siržu lādēm
– – –
šorīt gadījuma rakstura sarunā ar kādu nu jau 4.kursa studentu iz Lutera akadēmijas
lieku reizi pārliecinājos, ka tā ir aizvien plašumā ejoša problēma esošo un topošo luterisko teologu aprindās.
Topošā garīgā autoritāte man gari un plaši skaidroja savu viedokli un aizstāvēja savu atrašanos LELBābelē par spīti tam, ka redz ārkārtīgi daudz nepilnības, kļūdas un maldīgās tendences organizācijas iekšienē. Savu atrašanos heterodoksā kopienā viņš attaisnoja ar vēlmi uzticīgi un godprātīgi kalpot draudzes labā.
– – –
Šis noteikti nav pirmais gadījums (domājams arī ne pēdējais), kur jaušams ‘cits luteriskums’ kurš nebija atrodams pie Lutera. Tas jau gan, ka Luters par draudzi rūpējās tā pat kā par savas dvēseles pestīšanu, bet viņa lūgšanā bija ietvertas arī tādas rindas kā :”…neatstāj Dievs mani manis paša prāta/gudrības varā, jo tā es patiešām visu sabojāšu.”
– – –
Sarunas laikā šķietami pavīdēja LA ex-pasniedzēja A.Bites kaitīgā ietekme pie ticībā nenobriedušām dvēselēm. Izskatās tā, ka šis vīrs pats droši ēsdams elku upuru gaļu (zinot ka gaļa pati par sevi nevar būt ne laba ne ļauna) ir apgrēcinājis mazākos brāļus. Tie tagad veido tādas kā savrupas šķeltnieciskas domu biedru grupiņas, kurā katris viens no tiem ir vairāk vai mazāk skaidri pārliecināts, ka paliekot taisnam savā vietjā un lietā, viņam izdosies izglābt uzticētās dvēseles un pasargāt avis no tās organizācijas, kuras dalībnieks pats ir! …Pasargāt no plēsīgajiem vilkiem/grauzīgajiem tarakāniem/ vai kā citādi nievājamajiem LELBābeles funkcionāriem.
– – –
Bēdīgi man palika vienīgi pēc viņa liekulīgā apgalvojuma, ka viņš būtu gatavs aiziet uz pareizu luterisku organizāciju (ja tāda būtu) … ja tāda būtu izveidojusies ap 1630-60 gadu. ‘Citus luterāņus Latvijā viņš gan par tādiem neatzīst un jo īpaši nievājoši izteicās par Konfesionāli Luterisko Baznīcu, kā tādu, kas esot vēl greizāka par viņu biedrību [nepajautāju gan pēc kā viņš sprieda – vai pēc LA mācītā vai pēc personīgiem novērojumiem savā Cēsu pusē]. Jautājums par LELB vienotību ar PLF viņu daudz neskarot (viņam taču nav jāuzņemoties atbildība, ko un kāpēc kaut kādi onkuļi savu laik savārījuši/parakstījuši).
– – –
Nu tā – visnotaļ patīkams sarunu biedrs. Stunda vilcienā paskrēja kā nebijusi. Viss ko varēju novēlēt lai izdodas… nu ja, …galvenais lai jau neaptrūkst optimisma, ka: “… nu pat, nu pat jau labāk būs … jābūt aizvien labāk un labāk…
Mani draugi un kaimiņi,
tāpēc vien Konfesionāli Luteriskās Biedrības [KLB] biedri ir nelieši, jo viņu aplamā redze ļauj saskatīt lietas tādas, kādas tās ir, nevis tādas, kādām tām vajadzētu būt. Iepretīm daudziem cilvēkiem, kas runā nevis to ko domā, bet to ko vajag. Un smaida nevis tad, kad grib, bet tad, kad vajag, un lien dirsā tiem, kam vajag, un tad, kad vajag.
ar cieņu
Jūsu e-minence
P.S.
Jā, talyc rakstītais gluži neviļus man atgādina kādu kursa biedru. Ko lai dara, atklātas nekonsekvences pārstāstītajā sarunā tiešām liecina par citu luterismu, bet “godprātīgā kalpošana draudzes labā” atgādina vien Dieva darba uzņemšanos laikā, kad pašam vajadzīgs Pestītājs. Par šo tēmu daudz ir rakstīts, bet pseido – luterāņu heterodoksijas “miesiskums” arvien “vsjo tuda že”…pie viedokļiem.
Indrex, Talyc problēma ir tajā, ka jūsējiem pie LTA klāt vēl ir Viskonsīnas sadraudzības mācība, kas LTA nav saistoša! Kā arī atsevišķu rakstu vietu hermanētika un eiseģēze tieši lai pievilktu Rakstus Viskonsīnas sadraudzības mācībai ir garām.
draugs Mulder,
atļaujiet jautāt: причем здесь kaut kāda Viskonsīna?
Lasiet Hemnicu, Valteru, Pīperu, Zasi… lasiet Bībeli un Jūs sapratīsiet ka tā ir Sv.Rakstu māčiba
ar cieņu
Jūsu e-minence
…ak tad par viskonsīnu muldēt patiktos PLF biedram Mulderam???
Roberts, jā esmu jau izlasījis Hemnicu, Zasi… pārējie gaida savu rindu, un vienalga tur neatrodu Viskonsīnas versiju par sadraudzības mācību! Tikai to kas ir LTA ne vairāk un ne mazāk!
talyc, lūk arī tā āža kāja izlien… redz tā kā nedz es nedz Raksti neatbalsta tavu sadraudzības mācību, tad tas, ka tu uzskati mani par PLF biedru labi zinot, ka es neapliecinu PLF TA nedz vārdos nedz praksē, tad tas ir un paliek tikai tavs subjektīvais viedoklis no sērijas “man garšo zirņi ar speķi”
Nu un? Par laimi tu mani netiesāsi! Ka nesanāk ka tu tagad pāri 8 bauslim brauc tikai tamdēļ, ka Viskonsīnas motors iedarbināts un apstādināt nevar!
kā vai tad tu vairs neesi LELBā?
tad jau gan atvainojos
es biju alojies domādams, ka tu aizvien ej pie viena Dievgalda (un apliecini vienprātību mācībā) ar LELBiešiem, kas savukārt ir galda kopībā ar PLFederatīvajiem
talyc, vot kad ieraudzīsi mani pie viena Dievgalda ar PLFiešiem, tad runā… līdz tam tavs “mana drauga draugs ir mans draugs” loģika ir traktātu rakstīšana ar dakšām daugavā!
svētīgs, kas saprot šo:
“Svētīgs tas cilvēks, kas neseko bezdievīgo padomam, nedz staigā grēcinieku ceļus, nedz arī sēž paļātāju pulkā, bet kam prāts saistās pie Tā Kunga baušļiem un kas dienām un naktīm domā par Viņa bauslību”(Ps.1:…)
– – –
Sal.Pam.29:24 Kas dalās ar zagli, tas ienīst savu dvēseli; viņš gan dzird lāstu, bet neko nesaka.
talyc, nu lūdz… pierādi kur es esmu ar PLFiešiem pie viena altāra bijis kopā!
draugs Mulder, sakiet lūdzu kāpēc kādam kaut kas ir jāpierāda?
Pastarā tiesā varēsiet taisnoties… mūsu uzdevums ir brīdināt
ar cieņu
Jūsu e-minence
Mulder, LTA māca sadraudzības mācību, jo tās noraida kopību ar maldus mācošajiem. Palasi to rūpīgāk…