Dieva rūpes par cilvēku laicīgo īpašumu
Tev nebūs zagt.
Mārtiņš Luters savā Mazajā katehismā to paskaidro šādi:
Mums būs Dievu bīties un mīlēt, ka sava tuvāka naudu vai mantu neņemam, nedz ar viltotu preci vai netaisnu rīcību iegūstam, bet viņa mantu un maizi viņam palīdzam vairot un sargāt.
Nākamā lieta, kuru Dievs sargā ar saviem baušļiem pēc mūsu dzīvības un laulātā drauga, ir mūsu laicīgais īpašums. Septītais bauslis, tāpat kā citi, ir sadalāms divās daļās. Pirmā daļa mums aizliedz zagt jeb netaisni iegūt cita īpašumu. Tas nozīmē, ka septītajā bausli ir aizliegti visi iedzīvošanās veidi, kas notiek uz citu rēķina. Bet otrā daļa mums pavēl rūpēties un sargāt sava tuvākā īpašumu.
Zagšana ir bijusi un ir izplatīta lieta arī mūsu tautā. Taču jau Luters savā Lielajā Katehismā raksta, – ja visi zagļi būtu jāved pie karātavām, tad pasaule drīz kļūtu tukša. No tā mēs redzam, ka zagšana ir bijusi un ir viens no izplatītākajiem cilvēku grēkiem. Luters par to saka:
Tas ir izplatītākais amats un lielākā cunfte virs zemes, un, ja uzlūko tagadējo pasauli ar visām tās kārtām, tad tā nav nekas cits kā lielu zagļu pilna kūts.
Zagšana neattiecas tikai uz tiem, kuri kaut ko slepeni nozog otram, bet arī uz visiem, kas negodīgi nodarbojas ar tirdzniecību vai arī uzdrīkstas kaut ko paņemt savā darba vietā. Izplatīta lieta ir arī braukšana bez biļetes sabiedriskajā transportā, ko daudzi nemaz neuzskata par grēku, taču pāris gadu laikā sakrājas liela summa; ja tā tiktu nozagta vienā reizē, tad par to nāktos ilgi sēdēt cietumā. Tomēr neviens no šiem cilvēkiem sevi neuzskata par zagli. Blakus mazajiem zagļiem ir lielie, kas, Lutera vārdiem izsakoties, “neizlaupa lādes, nezog slepeni naudu, bet gan sēž augstos krēslos un tiek saukti par lieliem kungiem un godīgiem, dievbijīgiem pilsoņiem, taču ar ārēju taisnīgumu zog”.
Tomēr, lai cik daudz arī viņi nesazagtu, lai tie nedomā, ka izbēgs sodam. Ja arī tiem izdosies izvairīties no cietuma, tad nāks kāds cits, lielāks blēdis, un atņems tiem visu netaisnīgi iegūto.
Luters to pasaka vēl šādi:
Ja tu daudz zodz, tad vari būt drošs, ka tev nozags divkārši, un tam, kas ar varu un netaisnību laupa un iegūst, būs jāpacieš kāds cits, kurš viņam darīs tāpat. Jo šo mākslu Dievs labi prot, ka soda vienu zagli ar otru.
Tāpat jāsargās arī visiem tiem, kas ar netaisniem līdzekļiem apspiež vienkāršos dievbijīgos cilvēkus. Tie panesis visu klusēdami, bet savās nopūtās un lūgšanās tie griezīsies pēc palīdzības pie Dieva, un tad lai piesargās ikviens, kas dara netaisnību.
Apkopojot to visu, Luters saka, ka septītais bauslis aizliedz “tuvākajam nodarīt zaudējumus un netaisnību vienalga kādā veidā.. turpretī ir pavēlēts viņa īpašumu vairot; ja viņš ir trūkumā, – palīdzēt, dalīties, kā arī aizdot gan draugiem, gan ienaid niekiem”.
Ieskaties