Edgars Mažis: Depresija, Dievs, psihoterapeits
Šodienas sabiedrības modernais vārds ir “depresija.” Tā var būt jebkuram bez vecuma un dzimuma ierobežojuma. Tai ir daudz cēloņu un patiesībā jebkas mūs var ievest depresijā. Viena no depresijas definīcijām, kuru atradu internetā, ir šāda: “Depresija ir stāvoklis, kad cilvēks jūtas bēdīgs, bezcerīgs un nevarīgs. Šis stāvoklis var ilgt īsāku vai garāku laika periodu. Depresija var izpausties gan kā viegla grūtsirdības, gan kļūt tik smaga, ka pilnībā sagrauj cilvēka dzīvi. Depresija ir kā liels mākonis, kas aptumšo visu un atņem dzīvotprieku.”
Katrs no mums tādus brīžus būs piedzīvojis, kad dzīvē viss piegriežas, kad vairs neko negribas darīt. Pravietis Elija izrādās nebija izņēmums. Pēc tik varenām nodaļām, kur lasām par viņa spējām dziedināt un pravietisko drosmi nostāties pretī 450 Baāla praviešiem, nu viņa dzīvē pienācis tumšs brīdis. Kā tas sākas? Ar draudiem, kurus izsaka Izebele, ķēniņa Ahaba sieva.
1] Vārda spēks
“Un Izebele deva Elijam ziņu, sacīdama: “Lai man dievi dara tā un vēl vairāk, bet rītdien ap šo pašu laiku es atdarīšu tev tāpat, kā tu ikvienai no viņu dvēselēm esi darījis!” [1.Ķēn.19:2]
Loģika teiktu, Izebele taču varēja iztikt bez šī soļa. Ja reiz viņa vēlējās nogalināt pravieti Eliju. Kāds mērķis bija viņas paziņojumam? Radīt bailes? Izaicināt? Iespējams, ka iznīcināt ar vārdu palīdzību. Tās ir visgrūtāk atklājamās slepkavības, kad kāds izdara pašnāvību pēc tam, kad ticis verbāli pazemots. Kā lai to pierāda? Ķēniņa Ahaba sieva lieto kādu ļoti bīstamu sviru, lai iznīcinātu savu sāncensi. Vārdi. Vai gadiem ejot mēs kļūstam noturīgāki pret vārdiem? Laikam jau nē, jo vārdi spēj izsist no līdzsvara. Dažreiz viens vārds ieduras mūsu sirdī tik asi, ka ievainojums sāp gadiem. Un tas nozīmē tikai vienu – mums jābūt uzmanīgiem gan tad, kad lietojam vārdus, gan tad, kad tos dzirdam. Varētu jau teikt, ka tas nav tik vienkārši. Elijas vājumu nerada šis teikums no Izebeles puses, drīzāk, tas pieliek punktu tam, kas jau kādu laiku viņā ir rosījies, viņa domās, izjūtās. Vārds no ienaidnieka, no tās puses, kas ienīst un nicina. Droši vien svarīga ir arī intonācija, kā šis vārds tiek pateikts un kas to pasaka. Mēs nezinām, vai tas bija rakstīts vārds vai izteikts vārds, bet šī ziņa Eliju neatstāj vienaldzīgu.
2] Reakcija
Un, kad viņš to redzēja, tad viņš cēlās, lai glābtu pats savu dzīvību, un nonāca Bēršebā, kas atrodas Jūdā. Un viņš tur atstāja savu puisi. Bet pats viņš vienas dienas gājumu devās uz tuksnesi un apsēdās zem paegļa krūma, un viņš savā dvēselē vēlējās mirt. Un viņš sacīja: “Nu ir gana, Kungs, ņem manu dvēseli, jo es neesmu labāks kā mani tēvi.” [1.Ķēn.19:3-4]
Elija bēg, lai izglābtu pats savu dzīvību. Interesants formulējums. Bēgšana, lai izglābtos. Vispirms uz Jūdas zemi, kur Ahabam un Izebelei vairs nebija nekāds teikšanas un arī varas pār Eliju, tad tālāk uz tuksnesi. Un tad nāk domas par nāvi. Elija ir nedaudz neprognozējams, bet tādos depresīvos brīžos tas ir pašsaprotami. Tuksnesis un vienatne.
Kāpēc Elija grib mirt? Viņš patiesībā ir izbēdzis no saviem ienaidniekiem. Gluži kā daudzi bagātnieki, kuri atstāj Krieviju un dzīvo ārzemēs, jo dzimtenē ir bīstami palikt. Kāpēc šī fiziskā brīvība nedod Elijam mieru sirdī? Varbūt tā smagākā lieta ir tā, ka vides maiņa ne vienmēr atrisina mūsu dvēseles problēmas. Elija, varenais pravietis, nu ir sapinies šaubās. Viņš ir aizmirsis, ko Dievs ir darījis. Kāds komentārs saka tā: Elija vairs neredz Dievu, bet redz tikai sevi. Viņš glābj savu dzīvību, viņš redz sevi kā vienīgo, kas palicis uzticīgs Dievam, viņš redz, kā ir kalpojis Dievam. Jā, viņu var saprast. Vai tad mēs nedarām tieši tāpat? Kad mēs aizstāvam sevi, kad mums pietrūkst atbalsta, kad mums liekas, neviens nenovērtē to, ko mēs darām, vienalga, ģimenē, draudzē vai sabiedrībā.
Kas īsti notiek tuksnesī? Vai tā ir vainas apziņa, kas sāk Eliju apsūdzēt? Varbūt viņš sāk apzināties, ka ir bijis neuzticīgs pravietiskajam aicinājumam? Kā teikt, pazudis no skatuves vissvarīgākajā brīdī. Elija vēlas mirt. Un tuksnesis tam ir vispiemērotākā vieta. Bez tam, neviens nav klāt. Nogurums no dzīves, neveiksminieka izjūta, garīgs un fizisks spēka izsīkums. Bet Dievs neļauj Elijam nomirt. Pirms laika neviens nemirst. Bet Dievs arī neatstāj Eliju tuksnesī zem krūma, sērīgi meditējot par nāvi.
3] Dieva risinājums
Jāsāk ar to, ka Dievs nevienā šī notikuma brīdī nepārmet Elijam, ka viņš tā nedrīkst justies. Lai cik tas arī skumji nebūtu, to bieži darām mēs, jo mums šķiet, ka dievbijīgam cilvēkam tādu brīžu nedrīkst būt. Bet Dievs ir bezgala pacietīgs. Viņš uzklausa Eliju. Un ne vienu reizi vien.
a. ēdiens no debesīm un atpūta
Un viņš raudzījās, un redzi, pie viņa galvgaļa bija plācenis, kas cepts uz karstām oglēm, un apaļa krūze ar ūdeni; un viņš ēda un dzēra un apgūlās. [1.Ķēn.19:6]
Dievs sūta Elijam ēdienu, lai viņa ķermenis izturētu tuksnesī, jo Viņa mērķis ir sagatavot Eliju ceļam, tālam ceļam. Un šis nav ‘negarīgs’ risinājums. Kad cilvēks ir izmisis, tad negribas neko, arī ēst. Kad cilvēks noskaņojas nāvei, tad ir grūti motivēt darīt kaut ko citu. Un Elija paklausa.b. ceļojums
Četrdesmit dienu ceļojums nav joka lieta. Laiks pārdomāt, laiks izdarīt secinājumus. Tas varēja būt svētīgs, bet reizē arī nogurdinošs laiks, jo Elija bija viens pats ar Dievu, ar sevi, ar tuksnesi. Droši vien, ka eņģelis piestājās un deva gan ēdienu, gan dzērienu. Kāpēc Dievs lika Elijam to darīt? Vai lai nomierinātos? Varbūt, kaut gan, tas bija tikai viens mazs ķēdes posms tajā garajā dziedināšanas ceļā, kuru Elijam vajadzēja iziet. Vienmuļš gājiens cauri tuksnesim, nav ar ko parunāties, katru dienu viens un tas pats. Tas var ievest cilvēku vēl lielākā depresijā. Bet šis ceļojums varbūt ir vēl lielāka pārbaude kā iepriekšējās. Jēzus tuksnesī tika kārdināts no Sātana, Mozus gatavojās runāt ar Dievu, Eliju sagaidīja kaut kas ļoti īpašs.c. Dieva atklāsme
“Izej ārā un nostājies Tā Kunga priekšā kalnā.” Un redzi, Tas Kungs gāja garām. Liela un spēcīga vētra, kas sašķeļ kalnus un sadrupina klintis, gāja Tam Kungam pa priekšu, bet šinī vētrā nebija Tas Kungs. Pēc vētras nāca zemestrīce, bet Tas Kungs nebija zemestrīcē. Un pēc zemestrīces bija uguns. Bet Tas Kungs nebija ugunī. Bet pēc uguns – lēna balss. [1.Ķēn.19:11-12]Dieva atklāsme ir kaut kas tāds, ko grūti aprakstīt. Tikai pirms īsa laika Elija bija piedzīvojis, kā Dievs sevi atklāj ugunī, kad Karmela kalnā uguns no debesīm aizdedzināja upura dzīvnieku. Bet šī atklāsme bija kaut kas pilnīgi pretējs. Dievs parād, cik daudzveidīgi Viņš var atnākt pie cilvēka. Bet tas, kas bija vajadzīgs Elijam, bija lēna balss vai lēna un klusa vēsmiņa. Kā lēns vējš, tā Dievs pieskārās Elijam. Viņš piedzīvoja, ka Dievs ir tik tuvu. Tas bija Dieva uzticības apliecinājums Elijam, kurš bija tik bezcerīgs šajā brīdī. Dievs it kā teica: Es esmu ar tevi arī tad, kad tu pats jūties tik mazvērtīgs un tik noskumis. Šādi brīži ir īpaši, jo tie nenotiek katru dienu. Bet Dievs zināja, kas Elijam visvairāk ir vajadzīgs.
d. pavēle iet strādāt
Un tad nāk pats pārsteidzošākais. Dievs liek Elijam iet atpakaļ pie darba. Nevis gausties par to, ka ir palicis viens, bet strādāt. Eliju šķiet nav pārliecinājis ne garais gājies pa tuksnesi, ne arī Dieva atklāsmes, jo viņš joprojām ir neapmierināts ar situāciju.Bet viņš sacīja: “Es degtin esmu dedzis Tam Kungam, Dievam Cebaotam, jo Israēla bērni ir atmetuši Tavu derību, Tavus altārus tie ir sagrāvuši un Tavus praviešus nogalinājuši ar zobenu, es vienīgais esmu atlicies, un viņi tīko pēc manas dzīvības, lai to man atņemtu.” [1.Ķēn.19:14]
Bet Dievs šo monologu, šķiet, neuzklausa, jo Elijam ir jāiet strādāt, darīt darbs, ko viņš ir aicināts darīt. Cilvēcīgi skatoties, Elijam vajadzētu atpūtu un garu atvaļinājumu, bet Dievs domā citādāk.
Un Tas Kungs viņam sacīja: “Atgriezies pa savu ceļu tuksnesī uz Damasku un svaidi Hazaēlu par ķēniņu pār Aramu. Bet Nimšija dēlu Jehu svaidi par ķēniņu pār Israēlu, bet Safata dēlu Elīsu no Abelas-Meholas iesvētī par pravieti savā vietā. [1.Ķēn.19:15]
Elijam ir jāiet atpakaļ. Vēl 40 dienas. Vai tas ir triumfa vai apkaunojuma gājiens? Droši vien, ka ne viens, ne otrs, jo Dievs pravieti nav ne nosodījis, ne arī diži uzteicis, vien pateicis – Tu neesi viens. Elīsa kļūs par Elijas pēcteci, vēl 7000 cilvēku ir Dievam zināmi, kas nav saistīti ar Baāla elka pielūgšanu. Elija viņus nebija manījis un jutis, bet Dievs zināja, kuri tie ir. Elijam ir ko pārdomāt, ejot atpakaļ. Un tad arī depresīvais noskaņojums kaut kur izgaist.
Noslēgums: Ko mācāmies no šī notikuma?
Pirmkārt, pēc lielām garīgām uzvarām var nākt depresijas brīži;
Otrkārt, Dievs nenosoda mūs mūsu vājumā, bet gan parāda, ka ir mums klāt un ka mums jāturpina iesāktais darbs;
Treškārt, neviens cilvēks nav neaizvietojams.
kurs iisti ir shii spredikja autors?… esmu to lasiijis dazhaadu kustiibu graamataas…
es nedomāju, ka Elijas cēlās un taisnīgās ciešanas ir īstais piemērs depresijas problēmas risināšanai.
savā 8 gadu kristieša karjeras laikā visi, tiešām, visi pret-depresijas un pret-skumju sprediķi ir bijuši tieši šādi: Dievs – cerība grūtībās, Dievs – garantija, ka būs labāk, Dievs – mīlestība, utt. nē, tas jau nav nekas nepareizs. tas, protams, varētu palīdzēt ticīgam un vispār priecīgam cilvēkam, kam uz brīdi neiet.
tomēr lielākajai daļai cilvēku, kuri ir depresijā, nu jā, savulaik esmu kontaktējusies ar ļoti daudziem gados jauniem kristiešiem. un viņi 1) vai nu īsti nezina, kāpēc gruzās. 2) vai arī ienīst sevi.
jūtas neglīti, stulbi, nederīgi, nemīlēti – un bez nekāda īpaša notikuma vai iemesla. un nekad viņi savās problēmās nespēj saskatīt nekādu cēlu vai taisnu mērķi vai konkrētu ienaidnieku, viņi paši ir slinki, vāji, bailīgi un melīgi, un jo vairāk to saprot, jo dziļāk iegruzās. viņi ir nepateicīgi, viņiem ir nepareizas prioritātes. utt. bēdu problēma ir ļoti kompleksa, bet piedāvātie risinājumi – parasti diezgan primitīvi. un kristīgie psihologi – kuriem būtu integrētas zināšanas, kas balstītas teoloģijā un caur to pareizi interpretētās psiholoģiskās problēmās, kaut kā nav modē. nezinu, ko darīt.
oj cik greizi visu sarakstīju, laikam biju satraukusies, varbūt man bija depresija, bet, cerams, domiņa skaidra.
es par depresijām domāju tā:
kā ķirurgs
neviens miesu nespēj izdziedēt, bet tikai uzšķērst,
tā pat psihoterapeiti spēj tikai izķidāt pacienta psihi
– – –
bet dziedināšana…
tas ir fenomens, ko visbiežāk var novērot
koros, ansambļos vai cita tipa vokālajās grupās :D?
oj cik greizi te visu
laikam saputroju, bet cerams
ka visiem palika skaidrs, ka depresija = skumjas
– – –
un ka skumjas ir divējāda veida:
a) laicīgās/pasaulīgās (kas ir uz nāvi un pasušanu)
b) un dievišķas skumjas, kas dod atgriešanās svētību, ko neviens nenožēlos…
jā, jā, talyc. nosēdināšu tev pretim ar depresiju slimu cilvēku un stāsti viņam šito vesels.
mēs visi dabiski sevi vedam uz nāvi, jautājums ir smalkāks – kā to nedarīt? nevis – kā tur nenokļūt un kā zināt ka beigās tu turp nenokļūsi, (šo ir atrisinājis Kristus), bet KĀ SEVI TURP NEVEST.
es biju slims, talyc man stāstīja un esmu dziedināts
taaliits buris?
ne talyc ne robyc ne moryc ne kaac cic var ko dziedēt vai skumjas kliedēt ne veselību pieburt, bet tik tā brīnišķīgā skaņa – Dieva vārds :)
– – –
Kristus ir viens uz ko piegriezt savu ausi!
Dievs vien ir tas, kurš ticīgiem dāvā ticību:)
– – –
redzi nav svarīgi kurš kuram Evaņģēliju sludinājis, bet
ir svarīgi vai tas ir bijis evaņģelijs, kas tapis sludināts
– – –
žēlastība (līdz ar ticību) mūsos tiek ielieta no augšienes
un Dievs gan to var visādi, bet nava paredzējis citādi, kā vien caur savu Baznīcu
(kā vien caur skaidri sludinātu pestīšanas vēsti un pareizi pārvaldītiem Svētajiem sakramentiem)
talyc, vai tas tagad būtu jauns labklājības evaņģēlijs – pret visām kaitēm?
taali… ooo, jaaa… panjem sho komentu un aizej pa taisno pie kaada depresiivaa… panaakumi garanteeti…
***
bet, ja godiigi – juusma… un nekas vairaak… lasot tavu atbildi, kas pretendee uz “nu kaa to var nesaprast” stilu, secinu, ka tev nav nekaadas pieredzes shajaa jomaa, njemot veeraa veel to, ka paljaataaji ar paljaataajiem parasti vien tusee…
1. nē, morīt,
tas ir psihoterapeitu medību lauciņš – ‘staigāt pakaļ depresīvajiem’ … meklējot panākumus
es nedz meklēšu nedz šķirošu (tos kuri priecājas, kuri bēdājas (kuri iekš Tā Kunga, kuri pasaules pārņemti)); mani Tas Kungs ir ir aicinājis ir sūtījis Evaņģēlija laukos.
2. jā Agnese, un tas skan tā:
mana dvēsele vislabāki jūtas (tai vislabāki klājas) tieši tad, kad miesai klājas visgrūtāk:)
– – –
tāds ir tās īstās ‘lab-klājības’ pasludinājums
*Paldies Mažim, cienu viņu tik ilgi cik zinu,
*varu piekrist talyc, ka dziedāšana korī un ansamblī var līdzēt daudz, bet ja arī tas paliek stagnējošs, tad tas nelīdz vairs.
taali…
“…tas ir psihoterapeitu medību lauciņš – ’staigāt pakaļ depresīvajiem’ … meklējot panākumus…”
***
visu sirdis jau neizsveersi, bet interesanti, ka tev normaala kristiigu cilveeku veelme paliidzeet liidzcilveekam, jeb liidzjuutiiba (iipashiiba, kas piemita muusu kungam) tuuliit identificeejas ar bleediibaam un sava labuma mekleeshanu… negribu mineet, bet, izskataas, laikam slikta pieredze ir… vai nu kaa depresiivajam, vai kaa paliidzeetaajam… bet taa jau ir: KLbiedriem labu tikumu zaakaashana jau kaulu smadzenees seed… piedodiet, ka es taa… pa tiesho… :(