Jēzus līdzības hronoloģiskā secībā
Viena no visgrūtāk atrisināmajām Jaunās Derības problēmām ir visu salikt pareizā kontekstā un secībā. Tas sagādā grūtības gan līdzību un mācības atrašanā, gan izpratnē. Jēzus sludināšanu un līdzības sagrupējot vēsturiski hronoloģiskā secībā, redzēsim ne tikai katra evaņģēlija pamatdabu, bet arī tā mērķi.
Jēzus darbus visskaidrāk interpretē Marka evaņģēlijs. Papijs II gadsimta sākumā mums stāsta:
“Marks, būdams Pētera interpretētājs, rakstīja tiešām precīzi, kaut arī ne pēc kārtas, visu, ko viņš atsauca atmiņā par Kunga sacīto vai darīto… Viņam prātā bija viens mērķis: neizlaist neko no dzirdētā, kā arī nepaziņot tur neko nepareizu.”
Savukārt Mateja evaņģēlijā mēs atrodam garu pārskatu par Jēzus līdzībām un sludināšanu. Lūkas darbs parāda, ka viņš krustām šķērsām apceļoja Svēto Zemi, jautājot un apkopojot bagātīgu mācības un līdzību ražu, kā pilnīgi trūka galilietim Levijam. Varbūt Jēzus kalpošanu Perejā Matejs neuzskatīja par tik svarīgu kā pagānu izcelsmes Lūka. Tomēr Jānis, kā mēs tūlīt varam redzēt, stingri ierobežoja sevi, aprakstot tikai notikumus, kuriem viņš pats bija aculiecinieks un kurus nebija stāstījuši citi. Evaņģēlistu darba dalīšana bija ievērojami skaidra un konsekventa.
Līdzību un mācību kursu grupēšana vēsturiski hronoloģiskā secībā izskaidros šīs lietas gan tiem, kas paši grib iepazīties ar Bībeli, gan Bībeles studiju grupām. Vienlaicīgi kļūst skaidrs Jēzus kalpošanas plašums un vēriens.
Galilejas posms | Mateja | Marka | Lūkas |
1. Divi parādnieki | 7:36-50 | ||
2. Līdzība par sējēju | 13:1-23 | 4:1-20 | 8:4-15 |
3. Augošā sēkla | 4:26-29 | ||
4. Nezāles | 13:24-30, 36-43 | ||
5. Sinepju sēkliņa | 13:31-32 | 4:30-32 | |
6. Raugs | 13:33 | ||
7. Apslēptā manta | 13:44 | ||
8. Visdārgākā pērle | 13:45-46 | ||
9. Tīkls | 13:47-50 |
Astoņas no šīm līdzībām stāsta par Debesu valstības dabu. No perioda starp Galilejas un Perejas posmiem Matejs dod līdzību par
Mateja | Marka | Lūkas | |
10. Kalpu, kas nebija žēlsirdīgs | 18:21-35 |
Līdzības no kalpošanas Perejā ir pierakstījis Lūka. Tagad galvenie jautājumi ir cilvēku attieksme pret Jēzu un Dieva mīlestības atzīšanu. Dažādi Perejas posmi apgaismo Jēzus misijas darbu.
Perejas apgabals | Mateja | Marka | Lūkas |
11. Labais samarietis | 10:25-37 | ||
12. Bagātais muļķis | 12:16-21 | ||
13. Koks bez augļiem | 13:6-9 | ||
14. Goda vietas kāzu mielastā | 14:7-11 | ||
15. Lielais mielasts | 14:15-24 | ||
16. Māceklības cena | 14:25-35 | ||
17. Pazudusī avs | 15:1-7 | ||
18. Pazudušais grasis | 15:8-10 | ||
19. Pazudušais dēls | 15:11-32 | ||
20. Netaisnais pārvaldnieks | 16:1-13 | ||
21. Bagātais vīrs un Lācars | 16:19-31 | ||
22. Grēka cēlonis un dzirnakmens | 17:1-2 | ||
23. Ticība, kas izrautu vīģes koku | 17:5-6 | ||
24. Nevērtīgais kalps | 17:7-10 | ||
25. Uzstājīgā atraitne | 18:1-8 | ||
26. Farizejs un muitnieks Templī | 18:9-14 | ||
27. Strādnieki vīnadārzā | 20:1-16 | ||
28. Desmit talenti un bagātnieks, kurš devās uz tālu zemi | 19:11-28 |
Ciešanu nedēļas līdzības | Mateja | Marka | Lūkas |
29. Divi dēli un prasība strādāt vīnadārzā | 21:28-32 | ||
30. Vīnadārzs, uz kuru beigās īpašnieks sūta savu dēlu | 21:33-46 | 12:1-12 | 20:9-19 |
31. Kāzu mielasts un lūgtie viesi | 22:1-14 | ||
32. Desmit jaunavas | 25:1-13 | ||
33. Kalpi un viņu saņemtie talenti | 25:14-30 |
Mēs varam redzēt, ka līdzības galvenokārt ir sadalītas starp Mateju un Lūku. Matejs atspoguļo trīs līdzības par vīnadārzu, kas pēc tradīcijas attēlo Israēlu, un divus kāzu aprakstus. Kā vispārēju likumu mēs varētu minēt to, ka ar Debesu Valstību un Jēzus otro atnākšanu saistītās līdzības ir atrodamas pie Mateja, bet citas – pie Lūkas.
Ieskaties