Kā izturēties pret maldīgo grēcinieku
Kāds vaicās: vai man nav tiesību runāt to, kas acīmredzami tomēr ir patiesība par manu tuvāko? Atbilde: sargies un pārbaudi sevi, vai rīkojies saskaņā ar cildeno mīlestības bausli: “Tev būs savu tuvāku mīlēt kā sevi pašu.” Var gadīties, ka tu patiešām esi visādi nopūlējies, lai kādu maldīgo brāli atgrieztu uz īstā ceļa saskaņā ar Kristus vārdiem Mateja evaņģēlijā (18:15–17), taču viss palicis bez augļiem, un šis cilvēks no sava grēka un ļaunuma nav atgriezies, tāpēc viņš ticis atmaskots un nosodīts.
Ja šī cilvēka ļaunums var pavedināt un samaitāt arī citus, kas viņu nepazīst, tad, iespējams, tev ir mīlestības pienākums brīdināt savu tuvāko un darīt zināmu šā cilvēka ļaunumu un samaitātību. Tas ir tāpat kā brīdināt no zagļa, kas ieradies apkaimē, vai no bandītu uzbrukuma, kas var apdraudēt citu dzīvības, vai arī brīdināt no dumpinieku plāniem, kas pretojas valstij.
Īsi sakot, kad to prasa mīlestības likums, tev var nākties atklāt ļaunumu, ko zini par cilvēkiem. Taču, ja mīlestības bauslis to neprasa un tev nav jāseko Kristus iedibinātajai kārtībai, vai arī tu nevari pierādīt, ka tavs tuvākais dzīvo bīstamā un pavedinošā grēkā, tādā gadījumā tev nav nekādu tiesību runāt par viņa grēku, citādi tu klaji pārkāpsi dižo mīlestības bausli un dievišķo kārtību, ko Viņš iedibinājis šajā Svēto Rakstu vietā.
Iedziļināsimies šajos Kristus vārdos! Viņš te dod ne vairāk un ne mazāk kā trīs atsevišķus priekšrakstus, kas jāņem vērā, pirms cilvēka grēks top nodots vispārējam spriedumam un nosodījumam. Pirmkārt, ir sacīts: “..ja tavs brālis grēko, tad noej un pamāci viņu zem četrām acīm..” Te jāierauga, kāda ir mūsu Kunga Kristus attieksme, ko redzam Viņa vārdos “zem četrām acīm”.
Vai redzi dievišķo mīlestību, kas meklē grēcinieka atgriešanu un glābšanu? Viņš saka: “..pamāci viņu zem četrām acīm; kad viņš tev klausa, tad tu savu brāli esi mantojis.” Tomēr, sacīdams “zem četrām acīm”, Viņš neatstāj tev brīvību izturēties pret dārgi atpirktu cilvēku pēc saviem ieskatiem un neļauj apspriest brāļa grēku ar kādu trešo.
Ne velti mūsu Kungs saka: “zem četrām acīm” (Mt.18:15). Kristus ir labvēlības un degsmes pilns par cilvēku dvēseles glābšanu –, kā Viņš pats saka, tad “tu savu brāli esi mantojis”. Ja tu, pārsteidzīgi pļāpādams, visapkārt stāstīsi par viņa grēkiem, tu savu brāli nekad nemantosi, jo būsi rīkojies pret viņu zemiski un tikai atsvešinājis. Turpretī, ja tu parādīsi brālim lojalitāti un uzticamību, kāda pasaules vidē nav nemaz tik bieži sastopama, šādu svētu mīlestības dedzību tas pamanīs.
Taču, ja viņš tavu pamudinājumu neņem vērā, savu grēku aizstāv un turpina tajā dzīvot, – vai tas nozīmē, ka tūlīt vari viņu turēt par pagānu un muitnieku un runāt par viņa grēkiem ar visiem apkārtējiem? Daudzi gan tā vēlētos, īpaši, ja viņi ir ļoti augstās domās par savām pamācībām, bet citi tajās neklausās.
Tomēr dižais Virsgans Kristus, kura rokās ir visas avis, saka, ka tev vēl nevajadzētu tā izturēties pret maldīgo grēcinieku, jo labajam Ganam aizvien ir kāds cits līdzeklis Savu apmulsušo avju glābšanai. Tas Kungs pavēl pielikt vēl vienas mīlestības pūles, sacīdams: “Un, ja viņš neklausa, tad pieaicini vēl vienu vai divus, lai no divu vai triju liecinieku mutes katrs vārds tiek apstiprināts” (Mt.18:16). Tādēļ divu vai triju liecinieku klātbūtnē ir jāveic vēl otrs mēģinājums, pūloties atgriezt maldīgo brāli.
Taču, ja arī šis mēģinājums neizdodas un paliek bez augļiem un cilvēks neizrāda nekādas nožēlas un atgriešanās pazīmes, vai viņš nebūtu jāpakļauj vispārējam nosodījumam? Tu un es – mēs gan uzreiz būtu gatavi tiesāt un nosodīt, taču arī tagad Kristus pavēl veikt vēl vienu mēģinājumu viņu atgriezt. Kristus saka: “Bet, ja viņš tiem neklausa, tad saki to draudzei..” (Mt.18:17). Ticīgo draudzei ar pamudinājumu un aizlūgšanu ir jālieto sava atslēgu vara, mēģinot atgriezt vainīgo brāli.
Ja arī šis varenais žēlastības līdzeklis paliek bez augļiem un cilvēks neļauj sevi pamācīt un pārmācīt, ja tas nenožēlo grēku un nevēlas no tā atteikties, tad tādu neatgriezīgu grēcinieku ir tiesības uzskatīt par atkritušu. Saskaņā ar Kristus vārdiem: “..bet, ja viņš neklausa arī draudzei, tad turi viņu par pagānu un muitnieku.” Pats cilvēks ir atklājis sevi kā spītīgu un neatgriezīgu grēcinieku.
Tādi ir mūsu Kunga Kristus priekšraksti attiecībā uz grēkiem, kas nav darīti visu acu priekšā.
Ieskaties