Skip to content
14. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

180. Kāpēc mūsu Pestītājam vajadzēja būt patiesam Dievam?

  • Sākums
  • Pagānu darbi
  • e-raksti

Pagānu darbi

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Tā kā Sv. Pāvils savā Vēstulē romiešiem apgalvo, ka “pagāni [..] sekodami savai dabai, izpilda tikumības likuma prasības” (2:14-15; skat. arī 1:19-20, 32), mums ir jāapskata arī jautājums, kādā ziņā pagāni jeb neatdzimušie ir spējīgi darīt labus darbus.

Pagānu darbi

Lai arī par patiesi labiem darbiem šī termina dziļākajā nozīmē var saukt vienīgi tos, kuru pamatā ir ticība un neviltota mīlestība uz Dievu (Ebr.11:6), mēs tomēr varam attiecināt terminu “labs” uz visiem tiem neticīgu cilvēku veiktiem darbiem, kuri tiek darīti saskaņā ar viņu sirdīs ierakstīto dievišķā likuma normu (Rom.2:15; 1:32), piemēram, uz izsalkušo paēdināšanu, noskrandušo apģērbšanu, palīdzību apspiestajiem, apzinīgu sava pienākuma veikšanu utt.. Luters reiz teica, ka ārēji šie darbi bieži vien pārspēj ticīgu cilvēku darbus, jo “Aleksandrs Lielais, Jūlijs Cēzars un Scīpions ir paveikuši dižākus darbus, nekā jebkurš kristietis”.

Taču, neskatoties uz šo apstākli, gan Luters, gan luteriskās ticības apliecības apgalvo, ka atšķirība starp ticīgu un neticīgu cilvēku labajiem darbiem, ir atšķirība pēc būtības, nevis pēc kvalitātes; tas nozīmē, ka neticīgu cilvēku labie darbi patiesībā vispār nav attiecināmi uz kristiešu labo darbu kategoriju, bet ir labi, vienīgi raugoties no ārējā, nevis iekšējā viedokļa. Luters saka:

“Lai nolādēti ir visi tie darbi, kuri netiek darīti mīlestībā.”

Arī neticīgu cilvēku labo darbu iniciators patiesībā ir Dievs, taču ne Viņa žēlastības valstībā, kur Svētais Gars ar žēlastības līdzekļu palīdzību izraisa garīgi labus darbus, bet gan Viņa spēka valstībā, kurā Dievs ar cilvēka sirdī ierakstītās bauslības palīdzību izraisa laicīgi labus vai ārēji labus darbus, lai uzturētu šo pasauli. Šie ārēji labie darbi ir nepieciešami cilvēku sabiedrības labklājībai un tādēļ Dievs tos atalgo ar laicīgu svētību savā spēka valstībā. Tātad, šādā ziņā neticīgu cilvēku darbus var saukt par labiem; tie tiek veikti, saskaņā ar dievišķo normu, un laicīgās dzīves jomā ir ārkārtīgi noderīgi.

Taču, ja mēs šos darbus apskatam, ņemot vērā avotu, no kura nāk visi garīgi labie darbi, proti, ticību, atjaunotu sirdi, jaunu dzīvību Kristū utt., tad mēs tos nepavisam nevaram saukt par labiem, bet tie mums ir jānosoda kā pilnīgi grēcīgi. Nav grūti saprast, kādēļ. Svētie Raksti viennozīmīgi apgalvo, ka visi neticīgie ir “miruši savos pārkāpumos” (Ef.2:1); “nezināšanas dēļ, kas ir viņos, [..] atsvešinājušies no dievišķīgās dzīvības” (Ef.4:18); “izslēgti no apsolītiem iestādījumiem, bez Dieva šinī pasaulē” (Ef.2:12); un pieķērušies “mēmajiem elkiem” (1.Kor.12:2), tā kā to, ko viņi upurē, viņi “upurē ļauniem gariem un ne Dievam” (1.Kor.10:20).

Zīmīgi, ka gan Romas katoļi, gan prokatoliski noskaņoti protestanti uzskata “tikumisko pagānu” darbus par labiem, noderīgiem un pat tādiem, ar kuru palīdzību var izpelnīties pestīšanu. Tas pierāda, ka viņi neizprot ne bauslību, ne Evaņģēliju. Viņi uzskata pagānu darbus par labiem tādēļ, ka paši māca pagānisku mācību par pestīšanu pēc darbiem un ir tādējādi atkrituši no žēlastības.

Tādēļ, tā kā neticīgie atrodas garīgas neziņas un bezcerības stāvoklī, viņi nav spējīgi darīt labus darbus garīgu motīvu dēļ. Vēl vairāk, tā kā viņi paši ir Dievam nepatīkami (Tit.1:16; Ps.53:1-3), tad arī viņu darbi Dievam nav patīkami, jo tie ir ļauni (Mt.12:33; Lk.6:43-44). Tādējādi, runājot par neticīgu cilvēku labajiem darbiem, mēs uzskatam, ka tie var tikt dēvēti par labiem Dieva spēka valstībā, proti, laicīgās lietās, taču Viņa žēlastības valstībā jeb garīgās lietās, tie ir grēks (Augustīns: “spoži netikumi”).

Tāda ir mūsu ticības apliecību mācība. Augsburgas ticības apliecība pasludina:

“Ja vēl ārējos darbus daba kaut kādā veidā varētu veikt (kā varētu atturēt rokas no zādzības vai slepkavības), tomēr iekšējas ierosmes tā nevarētu panākt, tādas kā dievbijību, uzticību Dievam, šķīstību, pacietību utt..”

Apoloģija saka:

“Ja miesas prāts ir naidā ar Dievu, tad miesa, bez šaubām, nemīl Dievu; ja tā nevar tikt pakļauta Dieva bauslībai, tā nevar mīlēt Dievu. Ja miesas prāts ir naidā pret Dievu, mūsu miesa turpina grēkot pat tad, ja mēs darām ārējus, civilus darbus. Ja tā nav pakļauta Dieva bauslībai, tad tā, bez šaubām, grēko arī tad, ja, saskaņā ar cilvēku viedokli, tā veic lieliskus un slavējamus darbus. Mūsu pretinieki ņem vērā vienīgi otrā baušļu galdiņa priekšrakstus, kuri runā par saprātam uztveramo laicīgo taisnību. Būdami apmierināti ar to, viņi uzskata, ka ir ievērojuši visu Dieva bauslību. Tajā pašā laikā, viņi neredz pirmo galdiņu, kurš mums pavēl mīlēt Dievu, nepāprotami apliecināt, ka Viņš dusmojas par grēku, tāpēc lai mēs patiesi bīstamies no Viņa, lai mēs nepāprotami apliecinām, ka Dievs uzklausa lūgšanas. Taču cilvēka sirds bez Svētā Gara vai nu jūtas droša un noniecina Dieva spriedumu, vai mēģina izbēgt Dieva tiesu un neieredz Viņu par uzlikto sodu. Tādēļ tā nepilda pirmā galdiņa baušļus. Tātad, tā kā naids pret Dievu un šaubas par Viņa draudiem un apsolījumiem ir raksturīgas pašai cilvēka būtībai, tad cilvēki bez Svētā Gara grēko pat tad, jādara tikumīgus darbus, jo viņi tos dara ar ļaunu sirdi (Rom.14:23).

Jo šādi cilvēki veic savus darbus ar naidu pret Dievu, gluži tāpat kā Epikūrs, kurš netic, ka Dievs par viņu rūpējas vai viņu uzklausa. Šis naids samaitā pat šķietami tikumīgus darbus, jo Dievs tiesā pēc sirds stāvokļa.”

Konkordijas formula, citējot Luteru, raksta:

“Ar šo es [Luters] noraidu un nosodu kā vienus vienīgus maldus visas mācības, kuras cildina mūsu brīvo gribu, jo tās ir tiešā pretrunā ar šo mūsu Kunga un Pestītāja palīdzību un žēlastību. Jo, tā kā ārpus Kristus mūsu kungi ir nāve un grēks, un velns ir mūsu dievs un valdnieks, tad nevar būt tāda spēka vai tādas varas, tādas gudrības vai izpratnes, ar kuras palīdzību mēs varētu izpelnīties vai mēģināt sasniegt taisnību un dzīvību; taču, mēs esam akli un esam cilvēku un velna vergi, ja domājam un darām to, kas patīk viņiem, bet ir pretrunā ar Dievu un Viņa baušļiem.”

Tātad, tā kā visi tie darbi, kuru pamatā nav ticība Kristum, no garīgā viedokļa raugoties, Dieva acīs ir grēks, tad ir pats par sevi saprotams, kādēļ cilvēks pēc savas dabas nevar sev izpelnīties žēlastību vai līdzdarboties savā atgriešanā, un kādēļ atgriešana ir vienīgi Dieva darbs (dievišķās žēlastības monergisms). Maldīgās mācības par cilvēka līdzdalību savā atgriešanā (pelagiāņi, semipelagiāņi [pāvestieši], arminiāņi, sinergisti) noliedz arī biblisko patiesību, ka neticīgo cilvēku labie darbi no garīgā viedokļa Dieva acīs ir grēks. Tridentas koncils ir pat pasludinājis anatēmu tiem, kuri, pamatojoties Rakstos, apliecina šo mācību (ja kāds saka, ka visi darbi, kas darīti pirms attaisnošanas, kur vien tie ir saprātīgi, būtu patiesi grēks, vai pelna Dieva dusmas – tas lai ir nolādēts).

Runājot par mūsdienu protestantu teologiem, Hofmans uzskatīja, ka arī pagāni, galu galā, tiks taisnoti, pamatojoties viņu labajos darbos, kurus tie veic, saskaņā ar savu sirdsapziņu. Šī nebibliskā mācība ir nekas vairāk, kā vienīgi cilvēka saprāta lolojums (Ef.2:12). Ja unitārieši [modernisti] piedēvē neticīgajiem labus darbus šī termina šaurākajā nozīmē, tad tas tikai konsekventi iekļaujas viņu vispārējā nebiblisko uzskatu sistēmā, jo viņi paši lielās ar labiem darbiem, lai arī atrodas ārpus baznīcas un tādēļ Dieva acīs ir spējīgi vienīgi uz ļauniem darbiem (Ebr.11:6).

Tēmas: Augsburgas ticības apliecība Augsburgas ticības apliecības Apoloģija De Bonis Operibus De Sanctificatione et Bonis Operibus Konkordijas formula Kristīgā dogmatika Lutera citāti mācība par svētdarīšanu un labajiem darbiem svētdarīšana Tridentas koncils

Continue Reading

« Nikodēms izdzird par jaunpiedzimšanu
Jēzus satiek grēcinieci »
                       

Ieskaties

Vai Dievs mēdz smieties?
Debesu valstības līdzības
Pasludināt Dieva prātu pilnībā
Apliecini savu ticību, lai tu tiktu glābts

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību
    • e-apceres

    Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību

  • Interesants video no bijušā mācītāja Interesants video no bijušā mācītāja
    • e-video

    Interesants video no bijušā mācītāja

  • Vēlmes, ko nevar apmierināt Vēlmes, ko nevar apmierināt
    • e-raksti

    Vēlmes, ko nevar apmierināt

  • Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību
    • e-refleksijas

    Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību

  • Dieva realitāte Kristū Dieva realitāte Kristū
    • e-refleksijas

    Dieva realitāte Kristū

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Viscēlākais no visiem labajiem darbiem
  • Tiesas diena
  • Kādi ir vislielākie brīnumi?
  • Kas ir labie darbi?
  • Latvijas iedzīvotāju dubultā morāle
  • Vai kristība ir neapšaubāmi vajadzīga, lai izglābtos?
  • Pļaujas diena nāk

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus apmazgāšana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025