Skip to content
14. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

211. Kā tu zini, ka Svētais Gars ir patiess Dievs?

  • Sākums
  • Par Jāņa evaņģēlija sarakstīšanas iemesliem
  • e-raksti

Par Jāņa evaņģēlija sarakstīšanas iemesliem

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Daudz ir ticis runāts un varētu arī vēl tikt sacīts par Jāņa evaņģēlija sarakstīšanas iemesliem. Jāņa evaņģēlijs ir publiskots pirma gadsimta deviņdesmitajos gados. Šajā laikā jau bija pieejami gan pārējie evaņģēliji, gan apustuļu vēstules, izņemot Jāņa atklāsmes grāmatu.

par Jāņa evaņģēlija sarakstīšanas iemesliem

Atšķirībā no pārējiem trim evaņģēlijiem Jāņa evaņģēlijs ir vairāk teoloģisks un tas neatkārto visu, citos evaņģēlijos rakstīto, bet rūpīgi izvēlas atsevišķus notikumus un sniedz šo notikumu teoloģisku skaidrojumu.

Jāņa evaņģēlijs nav misijas literatūra, bet domāts draudzes ticības stiprināšanai un padziļināšanai. Tas ir svaigs un jauns skatījums uz “Kristus neizdibināmo bagātību” (Ef.3:8). Evaņģēlija pamatā varētu būt ilgstoši Jāņa sprediķi Efezas draudzē un citur Mazāzijā, kas vēlāk paša Jāņa pārraudzībā tika apkopoti, rediģēti un publiskoti.

Bieži ir ticis apgalvots, ka Jāņa evaņģēlijs ir adresēts pagāniem un satur pagāniskas filozofiskas idejas, bet tas nav nopietns apgalvojums. Jāņa evaņģēlijs vispirms ir adresēts jūdiem. Savā evaņģēlijā Jānis runā “par savu tautu” vienkārši kā par ļaudīm, kas noraidīja Jēzu kā Mesiju, un līdz ar to vārds ‘jūds’ šeit praktiski nozīmē “neticīgs jūds”.

Tomēr nevar secināt, ka Jāņa evaņģēlijs ir pilnībā vērsts pret jūdiem. Patiesībā šis evaņģēlijs ir arī viscaur jūdu grāmata. Savā jūdiem raksturīgajā paradoksālajā valodā jūdu pētnieks Lizorkin-Eyzenberg Eli Jāņa evaņģēliju sauc par grāmatu, kas ir gan pret jūdiem, gan par jūdiem. Viņš norāda, ka Jāņa evaņģēlija fonā daudzviet ir atrodama pravieša Ecechiēla grāmata, kurā ir paustas rūpēs par vienotību starp Dienvidu un Ziemeļu valstīm. L. E. Eli uzskata, ka Jāņa evaņģēlijs rakstīts no jūdu pozīcijām, bet adresēts samariešiem, kas bija Ziemeļvalsts – Israēla pēcteči. Autors uzskata, ka Jēzus pats būdams jūds tika savējo noraidīts.

Tādējādi Jāņa evaņģēlija autors attēlo konfliktu starp vienu jūdu grupējumu, kuram piederēja Jēzus un pašu Jēzu. Evaņģēlijā ar vārdu “jūdi” negatīvā veidā tiek attēlota Jeruzalemes Tempļa reliģiskā vadība, jūdu augstākā garīdzniecība un visi tās atbalstītāji. Sekojoši, Jānis adresē savu evaņģēliju Israēlam norādot, ka “jūdi”, kas noraidīja Jēzu, ir tikai viena daļa no svētās Dieva tautas, nevis viss Israēls.

Evaņģēlijā Jānis gan sniedz liecību par Jēzu kā Dieva Dēlu, gan vēršas pret dažādām maldu mācībām, kas nāca gan no jūdu, gan pagānu vidus. Aleksandrijas Kirils raksta, ka sastopoties ar maldu mācībām, gudrākie kristieši kopīgi devušies pie Jāņa un lūguši viņa palīdzību. Lai palīdzētu baznīcai un līdzjūtībā pret maldos grimstošajiem, kā rūpējoties par nākošajām paaudzēm, Jānis ķēries pie sava evaņģēlija rakstīšanas, sākot nevis ar Jēzus izcelšanos un vēsturiskām detaļām, kas jau bija aprakstītas citos evaņģēlijos, bet ar lielu drosmi un meistarību tieši vēršoties pret Kristus dievišķības noliedzējiem.

Tēmas: Dieva Dēls Dieva tauta Jāņa evaņģēlija komentārs Jāņa evaņģēlijs jūdi jūdu grāmata liecība par Jēzu pret Kristus dievišķības noliedzējiem

Continue Reading

« Inkarnatīvā izpratne par Rakstiem
Žēlastības līdzekļi Vecajā Derībā »
                       

Ieskaties

Par sludināšanu un Baznīcas dzīvi
Par praviešu grāmatām
Svētie smiekli un Toronto svētība [1]
Mūsdienu ekumēnisms - centieni bez izprantes

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību
    • e-apceres

    Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību

  • Interesants video no bijušā mācītāja Interesants video no bijušā mācītāja
    • e-video

    Interesants video no bijušā mācītāja

  • Vēlmes, ko nevar apmierināt Vēlmes, ko nevar apmierināt
    • e-raksti

    Vēlmes, ko nevar apmierināt

  • Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību
    • e-refleksijas

    Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību

  • Dieva realitāte Kristū Dieva realitāte Kristū
    • e-refleksijas

    Dieva realitāte Kristū

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Jāņa evaņģēlija komentārs latviešu valodā
  • Uziets līdz šim vecākais evaņģēlija oriģināls
  • Papildinājums Jāņa evaņģēlija komentāriem
  • Evaņģēlijs
  • Nepaciest Evaņģēlija zaudējumu
  • Evaņģēlijs un sakraments satur grēku piedošanu
  • Kristība ir Evaņģēlijs nevis Bauslība

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Sarkangalvītes un vilks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025