Ieskaties

2 komentāri par “Simboliska, garīga vai reālā Kristus miesas klātbūtne Altāra Sakramenta elementos

  1. Ir vairākas problēmas ar šo rakstu:
    1) Cilvēks, kas šo ir rakstījis noteikti ļoti labi jūtas, ka ir “pareizajā” pusē un par to ir pārliecināts, kas zināmā mērā ir labi. Diemžēl šī sajūta par “būšanu kādā pusē” var būt un biežāk ir, nekā nav maldinoša.
    2) Reformāti, nav Kalvinisti tiešā veidā. Mēs neesam Evaņģēliski Kalvinistiskā Baznīca. Mēs nesekojam viena cilvēka mācībai un rakstu interpretācijai. Kalvins un arī Luters ir kļūdījušies daudzās jomās. Arī rakstu interpretācijā. Mēs cenšamies turēties pie rakstiem ar visu sirdi un cik Gars mums to atklāj, tomēr nenoliedzam, ka rakstu sapratnes atšķirība ceļas arī no tā kādu metodi mēs izmantojam rakstu interpretācijā. Tas nav saistīts ar aklumu, stulbumu vai Kristus noliegšanu. Vai mēs kļūdāmies? Jā! Un „jūs” ?
    3) Rakstā ir sajaukts misticisms, racionālisms un tā izcelsme un nozīme. Piemēram, grieķi nebija racionālisti, bet gluži otrādi mistiķi. Pret tieši gnosticismu (misticisms austrumu baznīcā) iestājās evaņģēlists Jānis. Tas ir tikai viens piemērs. Tādas kļūdas ir vismaz 8.
    4) Loģiskās domas traucējums izpaužas arī vismaz 4 vietās. Kā piemērs ir autora apgalvojums, ka Kalvina vakarēdiena substances sapratne ved pie ” tām pašām sekām – ne tikai Kristus klātbūtnes noliegšanas Altāra Sakramenta maizē un vīnā, bet arī visas inkarnācijas mācības izkropļošanas un pat atmešanas.” Tas ir bēdīgi 2X, jo pirmkārt, reformāti to nemāca (ceru, ka tie ir autora nepazināti meli), otrkārt nav loģiskas saiknes starp apgalvojumu un norādītajām sekām (ja mēs pieejam Loģikai, kā domāšanas veidam, nevis izteiksmes līdzeklim). Par citātu no Institutes vispār varētu diskutēt līdz rītam. Īsi – labāk nebūtu minējis, jo tad mazāk būtu muļķību.
    5) Mūs glābj ticība miesā nākušam Jēzum, nevis „pareizi interpretēts skatījums” uz vakarēdiena substanci. Pestīšanā nav izņēmumu. Nelietis, kurš bija Kristum blakus pie krusta un tika pestīts bez vakarēdiena un kristībām arī nav izņēmums, bet likumsakarība.
    6) Jēdziens „mēs zinām un saprotam labāk” ir bīstams. Un tas ir draudzīgs atgādinājums no brāļa Kristū.

    Ar cieņu

    M. Kapickis
    RRBD vecākais
    Tic miesā nākušam Jēzum, mūsu Kungam.

  2. Cien. Kapicka kungs,

    1) Cilvēks, kurš šo rakstu ir lasījis patiešām jūtas labi, jo ir Kristus vārdu pusē, un šī nu par laimi ir tā puse, kura nevar būt maldinoša.

    2) Vai mēs kļūdāmies? Jā! Un „jūs” Jūs diemžēl esat sajaucis personas. Raksta autoram gadās kļūdīties tāpat kā Jums, bet Kristus vārdi nekļūdas nekad. Ja, Viņš ir sacījis – TĀ IR MANA MIESA, tad TĀ ARĪ IR VIŅA MIESA, un lai saprastu šos vārdus nav vajadzīgs ņemt talkā neoplatoniskas idejas.

    3) Jūs sakāt, ka grieķi neesot bijuši racionālisti, bet gan mistiķi. Protams, mēs nevaram šeit runāt par visiem grieķiem, bet tekstā autors runā par grieķu filozofiju, konkrēti par neoplatonismu, un to filozofijas vēsturē dēvē par racionālismu nevis misticismu. Tas nu tā, par šo jautājumu es strīdēties nevēlos, bet īss kurss filozofijas vēturē Jums varētu palīdzēt noskaidrot dažas nianses.

    4) Loģiskās domas traucējumi autoram noteikti ir, jo Kristus inkarnāciju un klātbūtni Vakarēdienā viņš skaidro nevis pēc grieķu loģikas principiem, bet Kristus vārdiem. Ja tie Jums šķiet neloģiski, tad esat nepareizi adresējis savu apsūdzību. Raksta autors ir tikai kalps, kurš atkārto sava Kunga vārdus. Savukārt argumenta loģika ir pavisam vienkārša, ja Kristus nevar būt klātesošs Vakarēdiena maizē un vīnā, tad Viņš nevar būt klātesošs arī Jēzus miesā. Loģika ļoti vienkārša. Par laimi Kalvins šādas konsekvences neieraudzīja un neizdarīja. Ceru, arī Jūs, ne. Kas attiecas uz muļķību, tad es labprāt tāds esmu Kristus dēļ, jo Dieva muļķība ir gudrāka par Paltona gudrību.

    5) Ir tiesa, ka pareiza Vakarēdiena izpratne vēl nevienu neglābj, tomēr tāpat ir tiesa, ka nepareiza daudzus pazudina. Kas attiecas uz to cilvēku, kas atradās pie krusta, tad – kā Jūs zinat, ka Viņš nebija saņēmis Jāņa Kristību? Otrkārt, viens ir tas, ko Kristus saka šim vīram un pavisam cits ir tas, ko Viņš saka Jums un man. Vai tad Viņš tieši jums ir teicis, ka jūs šodien būsiet ar Viņu paradīzē? Šādus, kādam konkrētam cilvēkam adresētus vārdus nedrīkst vispārināt. Šis laupītājs varbūt arī tika izglābts bez Kristības, lai gan mēs to nezinām vai viņš bija vai nebija kristīts, tomēr citiem Kristus saka: “Kas tic un top Kristīts, tas taps izglābts” , nevis – “šodien tu būsi ar mani Paradīzē.”

    6) Šo Jūsu izteikumu atļaušos nekomentēt, jo tas vispirms Jums būtu jāattiecina uz sevi.

Atbildēt